Ind­levering

Har du noget til museet?

Museet holder pause for indtag af genstande i 2023

Hvis du har noget, du gerne vil indlevere til museet, skal du skrive til os. I 2023 er vi travlt i gang med at gennemgå vores samlinger, så desværre modtager vi ikke nogen genstande til indsamling i denne periode. Men du kan sagtens skrive til os på: indleveringer@museumlollandfalster.dk alligevel. Vi registrerer henvendelsen, men vender dog først tilbage i 2024.
Henvendelsen må meget gerne indeholde en beskrivelse af genstanden, gerne med billeder og oplysninger om dens alder, stand og den historie, der knytter sig til genstanden.
Museum Lolland-Falster indsamler og bevarer genstande, fotografier og arkivalier som kan belyse Lolland-Falsters fortid og nutid for fremtiden.

Det vi samler på

Af plads- og ressourcehensyn kan museet kan ikke tage imod alle de genstande, det bliver tilbudt.

Når Museum Lolland-Falster tilbydes en genstand, vurderer museets arkæologer, historikere og etnologer, om genstanden bør indlemmes i museets samlinger. Vurderingen sker bl.a. ud fra spørgsmål som: Har genstanden en lokal tilknytning til Lolland eller Falster? Ved vi noget om genstandens historie, brug, fremstilling eller betydning? Hvordan er genstandens bevaringstilstand?

Du kan læse om museets indsamlingspolitik her.

Betingelser

I de tilfælde hvor museet takker ja til en genstand, udfyldes en indkomstseddel med dine oplysninger om genstanden. Du skriver også under på, at Museum Lolland-Falster bliver ejer af genstanden.

Museet tager ikke imod genstande med klausuler eller betingelser. Fx låner museet ikke genstande ud til privatpersoner og kan ikke garantere, at en genstand vil blive udstillet permanent.

Som hovedregel køber museet ikke genstande.